JZ , 28. feb 2017

Marihuana a imigrácia – nové výzvy pre vinárov v Kalifornii

V novembri minulého roka dali obyvatelia Kalifornie "zelenú" legalizácii marihuany na rekreačné účely. Bude mať toto rozhodnutie vplyv na kalifornský vinársky priemysel? A ako veľmi sú pre kalifornský vinársky priemysel dôležití prisťahovalci?

Kalifornia je okrem Hollywoodu a slnka už roky preslávená svojím vínom. Skvelé Cabernety či Chardonnay z oblastí Napa alebo Sonoma sú vyhľadávanými kúskami znalcov po celom svete. Produkcia vína v Kalifornii výrazne prevyšuje zvyšok USA. Očakáva sa, že tento rok porastie úroda hrozna v tomto štáte o 7 percent na približne 4 milióny ton.

Vinári sa však čoraz viac musia sústrediť  na dve potenciálne hrozby, ktoré môžu uškodiť ich biznisu – nedostatok pracovných síl v čase oberačiek a nedávno schválená legalizácia marihuany.

Už niekoľko rokov tamojší vinársky priemysel čelí problému s nedostatkom robotníkov predovšetkým v období zberu. Tradične sa vinári spoliehajú na imigrantov z Mexika. Často sú medzi nimi muži vo veku 20 až 40 rokov, ktorí majú predošlú skúsenosť s prácou na farmách. Ďalším z dôvodov prečo sú imigranti dôležití je, že takáto práca nie je pre väčšinu Američanov lákavá. Tok pracovníkov z Mexika sa v posledných rokoch mierne spomalil. Vinársky priemysel však naopak narástol a vzrástol teda aj dopyt po pracovnej sile. Prisťahovalci sa tak pre vinárstva stávajú čoraz vzácnejšími.

Politika novozvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa nie je imigrantom naklonená. Počas predvolebnej kampane, ale aj v prvý týždňoch v úrade boli prisťahovalci z Mexika výraznou a negatívnou témou. Paradoxom je, že Trump sa stavia do pozície odporcu prisťahovalectva napriek tomu, že aj jeho rodinné vinárstvo je odkázané práve na prácu imigrantov.

Druhým faktorom, ktorý môže negatívne vplývať na vinársky priemysel, je vyššie spomenutá marihuana, ktorá je v Kalifornii, vďaka rozhodnutiu ľudí v novembri 2016, legalizovaná na rekreačné účely. Kalifornia sa tým zaradila k ďalším americkým štátom, ktoré liberalizovali svoju politiku v prospech konope. Keďže marihuana a alkohol majú obrazne povedané podobné poslanie, môže medzi nimi vznikať pomyselná konkurencia. V posledných rokoch napríklad veľkí americkí výrobcovia piva ako Bud Light zaznamenali pokles predaja v štátoch, v ktorých je marihuana legálna.

V Kalifornii má konzumácia vína výrazné zastúpenie medzi mladými ľuďmi. Je možné, že sa vďaka legalizácii zjednoduší prístup k marihuane aj pre mladých konzumentov z takzvanej „Generácie Y“. Obavy majú najmä producenti lacnejšieho a dostupnejšieho vína, ktoré mladí pijú najviac.

Je ťažké v tejto chvíli odhadovať, aký veľký dopad bude mať legalizácia marihuany či nedostatok pracovníkov, no treba priznať, že obavy vinárov sú namieste.

Foto: vinepair.com
Zdroje: money.cnn.com, nytimes.com, weedhorn.com, fortune.com

Najčítanejšie články »