JZ , 15. feb 2016

Päť vinárskych trendov roku 2016

Vylepšenia, nové technológie ale aj zmeny klímy. To všetko vplýva na rozvoj vinárskeho priemyslu. Vinárstvo patrí k odvetviam so skutočne dlhou históriou a dúfajme, že aj dlhou budúcnosťou. Aké trendy a novinky prinesie rok 2016?

Na úvod dobrá správa: budúcnosť sa z pohľadu vína javí ružová. Napriek tomu, že na trhu sa objavujú stále nové druhy piva, cideru a rôzneho iného alkoholu, viac ľudí ako kedykoľvek predtým nakupuje vína z kategórie drahšie. Zároveň však platí, že skutočne kvalitné víno nemusí stáť veľa. Vinárstvu v tomto roku určite neuškodí ani fakt, že vínovo červená farba tenisiek je práve v móde. Pozrime sa ale na päť trendov, ktoré môžeme očakávať v tomto roku.

1.Anglické šumivé vína to tento rok rozbalia

Anglické šumivé sa do svetového povedomia dostávajú čoraz rýchlejšie. Veľkou udalosť v tomto zmysle bolo skúpenie viníc v oblasti Kent francúzskym velikánom Champagne Taittinger, ktoré tam pod značkou Domaine Evremond začalo s produkciou vín. Je pravdepodobné, že ďalší veľkí hráči ich budú nasledovať. Pôda na juhu Anglicka je veľmi podobná tej v regióne Champagne a po tom čo sa priemerné teploty zvýšili, stáva sa táto oblasť svojou klímou pre výrobu šumivých vín stále vhodnejšia ako Champagne, kde sa zvyšovanie teplôt môže v budúcnosti vínu naopak uškodit. Britskí producenti ako Ridgeview, Nyetimber alebo Coates & Seely vyrábajú špičkové víno, ktoré však ide na export iba v malej miere. Po príchode velikána Taittinger by sa tento trend mohol zmeniť už tento rok. Pre lepšiu ilustráciu, napríklad vinárstvo Hambledon ležiace v oblasti Hampshire predpovedá pre tento rok takmer dvojnásobne vyššiu produkciu ako ten minulý. 120 tisíc fliaš vyprodukovaných v minulom roku chce znásobiť až na 200 tisíc a do desiatich rokov až na milión.

2. Naturálne vína sa stanú „mainstreamom“

Naturálne vína, ktoré v počiatkoch oslovovali úzku skupinu ľudí sa stávajú trendom a dostávajú sa do vychytených reštaurácií po celom svete. V minulom roku napríklad v New Yorku otvorili 3 nové naturálne vínne bary, ktoré sa stali veľmi obľúbenými. Je pravdepodobné, že sa toto udeje aj v iných veľkomestách. Jedným z dôvodov je fakt, že naturálne vína podstatne zvýšili svoju kvalitu a vzrastom konkurencie sú nútené tlačiť ceny nižšie. Paradoxom však je, že pre mnohých boli zaujímavé práve vďaka svojej pozícii mimo „mainstreamu“ a preto im táto skutočnosť môže zároveň ublížiť.

3. Top odrodou roku 2016 bude Cabernet Franc

Cabernet Franc je v súčasnosti rastúcou hviezdou v Čile, Kalifornii, Washingtone, Argentíne, vo Finger Lakes, Virgínii a Južnej Afrike. Dôvodov je niekoľko. Na rozdiel od nových exotických odrôd, ktorých názvy na prvý pohľad zaujmú, no veľa nepovedia je Cabernet Franc etablovanou značkou. Jej hlavnou baštou je francúzsky región Loire Valley. Táto odroda je veľmi prispôsobivá a vína z nej sú voňavé, elegantné, zemité, korenisté aj herbálne. Navyše v Burgundsku, ktoré  bude ovplyvnené zvýšením priemernej teploty a suchom sa stáva pridávanie Cabernetu Franc do cuvée rozšíreným trendom. Je to najmä z dôvodu zvyšovania kyslosti a znižovania alkoholu vo vínach. Teplo totiž zvyšuje cukornatosť hrozna, čím zároveň zvyšuje alkohol vo vínach.

4. Rozlievané víno je na vzostupe

Ľudia si ochutnávanie vína obľúbili a táto činnosť sa pre nich stáva stále prístupnejšou. Zvyšuje sa záujem o malé ochutnávky alebo väčšie formáty typu Vínnej cesty. Reštaurácie a vinárne na záujem ľudí reagujú rozširovaním ponuky rozlievaných vín. Dobrým príkladom zo sveta je vináreň Les 110 de Taillevent v Paríži, ktorá ponúka 110 rozlievaných vín. Svoj kredit si v zmysle tohto trendu zaslúži aj unikátna technológia Coravin, ktorá udržuje aj po otvorení víno čerstvé, vďaka čomu môžu vinárne či reštaurácie ponúkať aj drahšie rozlievané vína.

5. Rozšíri sa kategória „celebritných vín“

Z hľadiska marketingu a reklamy nie je propojenie celebrít, športových klubov alebo filmového priemyslu s vínom ničím prevratným. V minulosti svoje mená s vínom spojili hviezdy ako Madonna, Elvis Presley, Marilyn Monroe. Tento trend je dnes viditeľný aj u nás. Pre vhodný príklad netreba chodiť ďaleko, na etikete a v názve vína jedného z TOP slovenských vinárstiev ELESKO nájdeme odkazy na slovenský seriál Búrlivé víno. Vo svete sú poslednými výstrelmi napríklad klub New York Yankees na etiketách Rieslingov z Finger Lakes alebo hudobník John Legend na fľašiach Richmond Winery z Napa Valley. Keďže mnoho vinárstiev sa riadi heslom: „najlepšie víno je predané víno“, investície do podobného marketingu sú určite trendom nie len tohto roku, ale aj tých nadchádzajúcich.

ZDROJE: Bloomberg, Entrepreneur.com, Countryandtownhouse.co.uk, Thedrinkbusiness.com

Najčítanejšie články »