Tomáš Ladanyi , 01. aug 2016

Ako vytvoriť etiketu, ktorá bude predávať vaše víno?

Ľudia nakupujú očami. Platí to o móde, platí to o potravinách, a platí to aj o nápojoch. Vrátane vína. Môžete mať dobré víno, ale keď naň prilepíte neatraktívnu etiketu, takmer nikto si ho nevšimne.

Naopak aj inak priemerné víno so skvelou etiketou môže (teda aspoň na začiatku) priniesť svojmu predajcovi veľký úspech. Ako vytvoriť takú etiketu, ktorá bude zákazníkov lákať?

Ctite zákon
Na vínnej etikete musíte v prvom rade uviesť odrodu, pôvod hrozna, alebo miesto, kde sa víno stáčalo a fľaškovalo. Všetky podmienky tak, ako ich ustanovuje zákon si prečítajte v zákone o vinohradníctve a vinárstve. Niektoré informácie sú povinné, iné dobrovoľné. My odporúčame  uviesť aj tie dobrovoľné – čím viac toho zákazníkovi o svojom víne poviete, o to väčšiu dôveru v ňom vzbudíte.

Mnohí zákazníci naviac vínu aj celkom rozumejú a informácie o zbytkovom cukre, či roku zberu na etikete vyhľadávajú. Ak im ich neposkytnete, zbytočne prichádzate o ich priazeň.

Hovorte príbeh
Keďže je etiketa na fľaške vína pomerne malá, nie je dôvod na to, aby ste na ňu stroho nasekali faktické dáta. Predajte svoje víno príbehom.

„Na jeseň roku 2011, po najteplejšom lete za posledných 30 rokov, ho ručne zberal majiteľ vinárstva Libor Valihrach a jeho traja synovia. Víno už v tej dobe chytalo botrytidu, vďaka čomu získalo….“ – doplňte si sami. Za každou fľaškou vína stojí pot, krv, slzy, radosť aj sklamanie. Nebojte sa tieto emócie zákazníkom Avšak je rozdiel, keď si z obchodu veziete „biele víno“, alebo „biele víno z tokajskej oblasti, kde majitelia už od dôb starovekého Ríma hospodárili podľa princípov ekologického poľnohospodárstva.“ Príbehy predávajú – a o víne to platí dvojnásobne.

Pochváľte sa
Získalo vaše víno prestížne ocenenie? Umiestnilo sa na stupni víťazov na lokálnej, či národnej výstave vín? Alebo ste na proces výroby získali certifikát? Tak si to nenechávajte pre seba – a dajte to na etiketu.

Vína ovenčené úspechmi, hviezdičkami, alebo certifikátmi sa predávajú omnoho lepšie ako tie „obyčajné“. Napokon, prečo si myslíte, že autori knižiek sa tak často chvália tým, že kedysi dávno napísali „bestseller“? Ich ďalšie diela tým zrazu získavajú omnoho vyššiu hodnotu.

Zapojte grafika

Autor:Curt Smith, zdroj flickr.com

Etiketa od profesionálneho dizajnéra

Obsah je na etikete to najdôležitejšie, no svoju rolu zohráva   aj to, akým spôsobom ho odprezentujete. Etiketa by mala pôsobiť luxusným a vznešeným dojmom, veď víno často slúži ako darček – a v takom prípade chceme, aby vyzeralo ako jedinečné.

Nebojte sa preto k tvorbe etikety povolať profesionálneho grafického dizajnéra, ktorému len poviete, aký pocit by mala etiketa v zákazníkovi vyvolať a prečo. Schopný grafik to už dokáže pretaviť na papier – respektíve na etiketu.

Dajte si záležať aj na výrobe
Výsledný dojem z etikety zníži alebo zvýši tiež výsledná kvalita spracovania – kvalita papiera, tlače, alebo lepidla. Zverte výrobu etikety profesionálnej firme , ktorá vám za dobrú cenu urobí neoceniteľnú službu – a možno aj poradí s grafickým návrhom, ak by ste si neboli istý.

Ak dodržíte tieto pravidla a zároveň vyrobíte víno, ktoré ľuďom chutí, potom neexistuje možnosť, že by ste s ním neuspeli.

Obrazky zdroje:
Na titulke:  neal whitehouse piper, flickr.com
V článku: Nikoretro,  flickr.com
Obrazok 2: Curt Smith,  flickr.com

Najčítanejšie články »