JURAJ MIKULA , 07. sep 2017

BAYNACH vinárstvo s dobrým základom

V obci Bojničky má podľa historických záznamov pestovanie viniča viac ako tisícročnú tradíciu, na ktorú nadväzuje aj toto vinárstvo.

Možno si niektorí pamätáte na vinárstvo Reva Bojničky. Vzniklo v roku dvetisíc. Ako jedno z prvých v hlohoveckej oblasti začalo vyrábať víno pod vlastnou značkou. Spoločnosť Reva Bojničky spracovávala hrozno firmy RaOS, a.s Bojničky, ktorej vinohrady sa rozprestierajú na ploche 64 hektárov a s vinárstvom Reva boli majetkovo prepojené. Postupne sa však jeho výroba utlmovala, až takmer zanikla. Prišiel však rok 2016 a noví majitelia, ktorí vstúpili do vinárstva, sa rozhodli výrobu vína do Bojničiek opäť vrátiť. Pri názve novej značky BAYNACH sa vo vinárstve nechali inšpirovať historickým menom obce Bojničky, ktorý pochádza ešte z roku 1256.

Nový začiatok
Každé dobré vinárstvo musí stáť na troch nohách. Šikovných a zanietených ľuďoch, vinohradoch a kvalitnom technickom vybavení. Tu prvú oporu predstavuje nový výrobný manažér Ing. Richard Gažo. Predtým tento šikovný vinár pracoval v spoločnosti Víno Nitra, kde zodpovedal za výrobu sektov, ktoré pravidelne získavali významné ocenenia nielen u nás, ale aj na medzinárodnej scéne. Nový vietor, ktorý sem priniesol, je viac ako badateľný. Pri sektoch sa naučil odhadnúť, čo by mohlo mladé víno ponúknuť pre finálny produkt. Táto schopnosť sa vo vinárstve, kde si predsavzali vsadiť na rukopis oblasti a zachovanie odrodovosti vo vínach, veľmi hodí. Čo sa týka suroviny, má na čom stavať, veď 64 hektárov vinohradov im poskytuje dostatočný výber kvalitného hrozna. Vinohrady v ostatných rokoch postupne obnovujú a ak dnes prídete do týchto viníc, nájdete ich v perfektnom stave. Nepodcenili ani technologické vybavenie vinárstva. Nakúpili nové nádrže, samozrejme, s chladením, ako aj nový vákuový filter, výkonnú plniacu linku, dopravník, a tak ďalej.


RA:ZA a BAYNACH
Pri tvorbe jednej z ich dvoch línií vín si zvolili názov RA:ZA. Je to skratka slov rajská záhrada. Odkazuje na tradície, spätosť s prírodou a nevyhnutnosť jej zachovania. Tieto vína určite potešia všetkých, ale prednostne sú určené pre mladých ľudí. Všetky odrody, aj aromatické, prešli minimálne mesačným vyzrievaním na jemných kvasničných kaloch. Nič pri ich výrobe nie je unáhlené. Plnia sa, keď sa blížia k svojmu kvalitatívnemu vrcholu, na ktorý si vo fľaši počkajú. Hlavný motív etikiet tejto línie je spoločný a je tvorený sivou rytinou krajiny s vinohradmi. Farebné motívy použité na etiketách tejto kolekcie doplňujú moderný vzhľad adjustáže pričom zámerom je zobraziť nevšednosť okamžiku v živote človeka a vo viniciach, okamžiku, ktorý vždy prináša rôzne zážitky a pocity. Horný okraj etikiet je doplnený jemnou viacfarebnou linkou, pričom farebnosť je zvolená podľa farieb erbu obce Bojničky, čo opäť symbolizuje previazanosť týchto vín s miestom, kde vznikajú. Výkonný riaditeľ Ing. Marek Antonín pracovne nazýva túto líniu 365, pretože sú to vína ľahšie, svieže, určené na každý deň. Pre milovníkov vín, ktorí si chcú pri nich nielen posedieť, ale aj pomeditovať, je určená línia BAYNACH. Sú v prívlastkovej kvalite a majú dlhší zrecí potenciál. Všetky červené vína, ktoré budú v nej uvedené na trh, pobudnú v barikových sudoch 12 – 18 mesiacov, v závislosti od odrody a požadovanej charakteristiky vína. Zatiaľ sa im ukazuje, že jeden a pol roka v sude je pre vína z tejto oblasti optimum.

Jasný smer
Hrozno, z ktorého vyrábajú vína, pochádza s výnimkou Veltlínskeho zeleného z vinohradov, ktoré sa rozprestierajú v okolí vinohradníc- kej obce Bojničky. Výrobu si nastavili tak, aby si víno zachovalo nielen charakter príslušnej odrody, ale aj pečať tamojšieho terroir. Nateraz sa nezameriavajú na výrobu vín postavených na primárnej aromatike, ale väčší dôraz kladú na chuťovú plnosť a dlhovekosť. Pri ich výrobe nepoužívajú, s výnimkou oxidu siričitého, žiadne enologické prípravky charakterizované ako alergény. Takto vyrábané vína potrebujú síce dlhší čas na ich dokonalé vyzretie a harmonizáciu, no výsledok stojí za to. Šetrne pristupujú už k odkaľovaniu muštov, pri ktorom vo veľkej miere využívajú len statické odkalenie. Tento spôsob umožňuje účasť aj istej časti pôvodnej mikroflóry muštu na kvasnom procese a zvyšuje podiel prirodzených látok z hrozna na tvorbe vína, čo pomáha jeho komplexnosti.

Dôraz na osobitosť
Richard pristupuje ku každému vínu individuálne. Pri každom zváži, čo potrebuje, tak aby do neho zbytočne nezasahoval. Dobrým príkladom takého prístupu je dvetisícpäťsto litrov ružového Rulandského modrého – samotoku, ktoré bolo vyrobené len s použitím oxidu siričitého a bentonitu. Je nafľašované v edícii Baynach a Richard ním chce ukázať, že aj ružové vína môžu mať dlhší zrecí potenciál ako je zaužívaný jeden rok. Červené vína vyrábajú iba z fyziologicky vyzretého hrozna. Macerácia trvá minimálne týždeň. Počas alkoholovej fermentácie sa teplota drží na hodnote atakujúcej tridsať stupňov. Víno putuje do sudov bez filtrácie a na jemných kaloch tam vyzrieva až do času fľašovania. Správnosť zvolených technologických postupov potvrdzuje Alibernet 2016 z panenskej úrody, ktorý prihlásili na Víno Tirnavia. Na ich potešenie sa na tejto jednej z našich najprestížnejších súťaží dostal až do rozstrelu o šampióna červených vín. Z bielych vín určite potešil Tramín červený 2016, ktorý na nominačnej súťaži Víno Hlohovec získal nielen zlatú medailu, ale stal sa aj najvyššie hodnoteným vínom z tejto odrody.

Dobrý reštart
Za niekoľko ostatných rokov jasne badať, že cena už nie je jediný rozhodujúci faktor pri kúpe vína, ale väčší dôraz sa kladie na kvalitu, pôvod produktu a jeho prírodný charakter. Konzumenti začali vo zvýšenej miere vyhľadávať nielen zdravé potraviny, ale i vína. Je celkom jasné, že každý chce robiť výborné vína špičkovej kvality, ale na spôsob ich umiestnenia na trh má každý z výrobcov svojský názor. Vína z vinárstva BAYNACH nehľadajte vo veľkých obchodných reťazcoch. Distribúciu vína si zabezpečujú vo vinárstve sami, pričom sa zameriavajú na špecializované predajne s kvalitným potravinárskym sortimentom, vínotéky a, samozrejme, segment HORECA. Ambíciou je, aby vína BAYNACH boli bežne dostupné v každom väčšom meste, v typickej, rozpoznateľnej odrodovej kvalite a, samozrejme, v primeranej cene. V tomto prípade by to podľa nás nemal byť žiadny problém, pretože ich vína majú jasný rukopis odrody, oblasti a zároveň aj technológa.

Text bol uverejnený v časopise Vinotéka

Najčítanejšie články »