Štefan Rachela , 02. dec 2008

Mladé vína

Nadišiel čas mladých vín. Moky v sudoch, demižónoch či v nereze sa už vybúrili, ukľudnili a vyčistili. Vinári nedočkavo koštujú, hodnotia. Mladé vína sú v móde. Obľubujú ich najmä starí chlapi.

Takisto ako obľubujú mladé ženy. Podobne v nich prebúdzajú staré zaspaté hormóny, pripomínajú sklerózou zabudnuté vášne. Mladí chlapi zase tvrdia, že staré víno a mladé ženy sú najlepšími prostriedkami kratochvíle.

Prví prišli s nápadom predávať mladé vína burgundskí vinári. V ťažkých časoch veľkej hospodárskej krízy sa pokúsili preraziť s jednoduchými, sviežimi mladými vínami. Nápad s beaujolais noveau im vyšiel. Vinohradníctvo v Burgundsku bolo zachránené. Odvtedy každý rok sa v tretí novembrový štvrtok začne ponúkať nové “božolé”. A tretina vína sa predá ako mladé. (To by potrebovali aj naši vinári.) Mladé vína sa u nás nazývajú svätomartinské alebo “martinskô novô”. V roku 2007 výnimočne teplom a suchom, bolo dokonca aj svätováclavské víno (28. 9.)

Aj u nás ide do módy pitie vína. Dnes to už patrí k spoločenskému bontónu vedieť víno správne piť a o víne okrasne hovoriť. Neslobodno len tak mliaskať, papuľu vykrúcať a konštatovať: “Dobrô je, hubu vykrúca. Dobre je, keď sa huba obleje.”

Pitie vína sa stalo súčasťou každej “smotánky”. (Aj keď víno a smotánka veľmi dohromady nejdú.) Momentálne sa popíjajú hlavne mladé vína. Pritom to nie sú, podobne ako francúzske božolé, žiadne poklady. Dobre sa pijú, ale treba ich vypiť, kým sú mladé. Nie sú vhodné na dlhšie uskladnenie, nieto na archivovanie. Názor, že sú zdravšie, tiež veľmi neobstojí, lebo zvyšky postrekov ešte nie sú dôkladne usadnuté. Popularizácia mladých vín je dobrý marketingový ťah. Najlepšie víno je predané víno. Čím skôr, tým lepšie, najlepšie už do Vianoc. Ako mladé víno – svätomartinské či nuovo by sa mali ponúkať iba skoré odrody: Iršai Oliver, Müller Thurgau, Veltlínske červené skoré, Moravský muškát, z červených len Portugalské modré. Kráľom mladých vín je však Iršai Oliver. Dámy privádza do rozpakov, pánom zvyšuje guráž – ako hovorí reklamný slogan jednej slovenskej vinárskej firmy. Nazývajú ho aj “víno Áno”, lebo žiadna dáma po ňom nepovie nie.

Neskoré odrody by mali byť o Martine ešte rampáše, prípadne by mali byť ešte vo vinici, pokiaľ majú byť z nich špeciálne výbery alebo by mali visieť v prievane alebo ležať na rohožiach, pokiaľ z nich majú byť slamové vína. Z neskorých odrôd sú aj mikulášske či dokonca trojkráľové vína, ale názov majú nie podľa času pitia, ale podľa času oberania hrozna. Ale také piť mladé je hriech.

Mladé vína načim aj posvätiť, aby nenarobili zla. Lebo aj keď je víno biblický nápoj, je aj nápoj alkoholický (tí, čo tvrdili, že nie je, skončili ako alkoholici) a v rukách človeka sa môže stať nástrojom diabla.

Najčítanejšie články »