TASR , 27. okt 2009

Nový vinársky zákon iba sčasti ovplyvní predaj vín v obchode

Nový zákon o vinárstve a vinohradníctve svojimi vykonávacími dikciami ovplyvní aj predaj vína v maloobchode.

Ovplyvní ho však iba čiastočne, pretože producenti vína na Slovensku už viac rokov veľmi úspešne presadzovali spolu s predajcami marketingovú stratégiu, ktorej cieľom bolo zorientovať spotrebiteľa v kvalite predávaných druhov, uviedol pre TASR analytik agentúry pre prieskum trhu TERNO Ľubomír Drahovský.

Portfólio spotrebiteľov na Slovensku možno rozdeliť do dvoch skupín. Na skupinu ľudí, ktorí sa orientujú na lacné, menej kvalitné vína. Tí najviac reagujú na niektoré dovozové druhy vín, ktorých cena sa pohybuje okolo 1 eura (30,1260 SKK) za liter. Zároveň sa vyprofilovala a pomerne výrazne narástla skupina spotrebiteľov, ktorá sa začína orientovať vo vínach nielen podľa producentov, ale aj podľa špecifikácie a ročníkov. Títo fajnšmekri už rozoznávajú kvalitu vína a túto aj preferujú s akceptovaním súčasných cien. Z tohto pohľadu správania sa zákazníkov maloobchodu „môže nový vinársky zákon ovplyvniť štruktúru ponuky vín v diskontnom formáte a sčasti nielen v akciách hypermarketov“, avizoval Drahovský.

Podobnú skúsenosť so zákazníkmi potvrdila pre TASR manažérka vonkajších vzťahov a. s. Tesco Stores SR Oľga Hrnčiarová. „Dobre sa v sieti Tesco predávajú kvalitné stolové, značkové, odrodové, s prívlastkom alebo sektom s celkovým 5-% medziročným nárastom. Pribúda však viac vín, ktoré sa stávajú hitom, ako sú ružové, nealkoholické a biovína.“

V súčasnosti Tesco spolupracuje približne s 30 dodávateľmi, z toho tretinu tvoria tuzemskí. Jeho celkové portfólio predstavuje vyše 700 druhov vín z 13 krajín sveta vrátane Slovenska.

V pozornosti Tesca sú bežní aj najnáročnejší vyznávači kvalitného vína. „V sieti Tesco obchodov sa najviac predáva červené víno s podielom okolo 44 %, nasleduje biele s 35 %; 18 % z celkového predaja tvoria sekty a hoci ružové tvorí len 2 %, má stále vysoký medziročný nárast,“ konkretizovala. Najpredávanejšou červenou odrodou je Frankovka a spomedzi bielych vín Veltlínske zelené. (1 EUR = 30,1260 SKK)

Najčítanejšie články »