Podľa definícií, ktoré nájdeme v mnohých učebniciach, v príručkách, alebo bedekroch o víne je mladé víno produktom primárnej fermentácie hroznového muštu, bezprostredne potom čo skončí prvá fáza, ktorej hovoríme tvorba vína. Každé víno prechádza rôznymi fázami života. Týka sa to vina bieleho aj červeného, ako aj vína tichého alebo šumivého. Takéto víno na svojom začiatku života je nezrelé svojou naivitou a neskúsenosťou, je veľmi svieže, ale ešte stále akoby neposkladané a vo svojej podstate nedokončené. Týždne a niekedy roky trvá, kým s takéhoto vína vyrastie a dozreje víno do dospelosti. Toľko by vám o tom povedali enológovia. Na otázku, ktorá odroda je najvhodnejšia vám však každý bude menovať práve tú odrodu, ktorá sa pestuje v krajine kde ste položili túto otázku. V Rakúsku to bude pravdepodobne Veltlínske zelené a Zweigeltrebe, na Novom Zélande Rizling, Sauvignon, alebo Syrah. V  Argentíne, alebo Chile to bude všetko čo pestujú od odrody Cabernet Sauvignon cez Merlot až k Malbecu a Chardonnay. Nie sú žiadne obmedzenia. Mladé vína sa vyrábajú s každej odrody.

Samozrejme inak sa na fenomén mladé víno pozerajú marketéri a obchodníci. Pre nich je najlepšie víno predané víno. Na druhej strane ak vezmeme do úvahy, že v celom procese ktorému sa títo ľudia venujú, je na konci ich snaženia spokojný zákazník, pochopíme rozmanitosť spôsobov akými chcú zaujať.

Dnes už nikto nepochybuje o tom, že nebývalý záujem o mladé vína priniesol Nový svet. Rozmach vinohradníctva a vinárstva, nové technológie, vedecký výskum a jeho aplikácia priniesli nové poznatky a pohľady na odrody a technologické postupy. Pestovanie viniča nie je len obyčajná poľnohospodárska činnosť výsledkom ktorej je hrozno. Je to zároveň riadený proces počas ktorého chceme získať hrozno takej kvality aby zodpovedalo štýlu vína aké chceme vyrábať a pre koho ho chceme vyrábať. Nájsť vzťah medzi odrodou a terroirom trvá cele desaťročia. O tom, že sa to darí Starému aj Novému svetu je rastúca popularita mladých vín.

Tradícia mladých francúzskych vín Beaujolais hovorí,  že minútu po polnoci tretí štvrtok v novembri francúzsky vinári z Burgundska realizujú svoju prvú novú úrodu. K faktorom, ktoré  robia z väčšiny vín v Beaujolais taký skvelý produkt a ktoré  sa na tomto fenoméne podielajú určite  patrí odroda, terroir  a metóda  vinifikácie.  Tento štýl vína predstavuje viac ako polovicu  /dostupné zdroje uvádzajú až  59%/ produkcie všetkých vín v Burgundsku. Beaujolias je  do fialova sfarbené svieže ľahučké a na dúšky ľahko pitné víno. Mnohým vonia až  príliš cukríkovo /pre zvedavých čo sa chcú dozvedieť viac, je to pre  obsah etylacetátu/.

Mnohý znalci tvrdia, že toto víno netreba brat príliš vážne aj keď a to určite je to poctivé a veselé víno. Ale to by som tak nazval  všetky mladé vína. To čo si toto víno určite zaslúži je pozornosť kvôli skvelému marketingu a v neposlednom rade aj zisk ktorý prináša vinohradníkom a vinárom. Na tomto mieste by so rád upozornil všetkých, ktorí sa statočne prehrýzajú a prepíjajú  do vyššieho levelu poznania vína tak Beaujolais Nouveau  je vzdialené na veľa svetelných rokov od aromatických vlastností pravého vína označeného ako Cru Beaujolais .Vždy som obdivoval umenie a zručnosť, ktorá vychádzala z poznania, ktoré je na konci nekonečného opakovania pokusov v pivniciach. Každý prináša výsledok, ktorý môže byt sklamaním , alebo víťazstvom. A Beaujolias Nouveau je  víťazstvom poznania, že odroda Gamay na vápencoch síce prináša problémy, ale na druhej strane poskytuje jednoduché ľahké vína. Pretože ja mám rád občas vykonštruované veci, tak napíšem, že niekoľko rokov mi trvalo kým som objavil súvislosť medzi rastúcim záujmom o Portugalské modré z Dolian alebo Dolných Orešian.

Joven znamená v španielčine mladý. A keď je takto označené víno, je to naozaj pravda. Mimochodom domnievam sa, že Španielsko bola vôbec prvá krajina, v ktorej sa mladé víno označuje ako mladé víno. Niektoré z vín môžu byť označené ako Vino de cosechero, alebo consecha, čím sa zdôrazňuje jeho španielsky pôvod . Vína  Joven sú zvyčajne vždy svieže a veľmi ovocné. Určite neprešli drevom a majú neuhladený výraz s bohatými trieslovinami. Sú určené na predaj a spotrebu najviac do dvoch rokov.  V niektorých oblastiach španielska   sa stretnete s mladými vínami pod názvom Roble, čo je španielske slovíčko označujúce dub. Tieto vína prešli krátkym zretím zvyčajne  3-6 mesiacov v nových španielskych dubových súdkoch. Okrem toho, že to môžeme považovať za štýl mladého vína, určite takáto  krátka doba nedáva týmto vínam významný benefit v kvalite. Jediné čím sa tieto vína odlišujú od vín Joven je nie veľmi výrazná charakteristická vôňa dreva. 

Niekoľko rokov dozadu sme niektorí šťastlivci mali možnosť ochutnať vína z Rioja, ktoré neboli v dreve /unoaked Rioja/ , čo bolo v tom období nepredstavitelné a nemyslitelné. A dnes je to znak zmien a vývoja v mnohých španielskych regiónoch . Ale keď sme to vzali ako reálnu odpoveď na francúzske Beaujolais, nedalo sa tomu vinu povedať nie. Najmä po poznatku, že toto sú vina, z ktorých sa tvoria veľké vína.

Taliansko spolu so Španielskom patrí k južným krajinám Starého sveta. V posledných dvoch dekádach minulého storočia sa nápadne zvýsila  kvalita aj množstvo vína , ktoré sa uvádza na trh ako mladé víno. Taliani sú veľmi súťaživý národ a preto by radi porazili silného hráča na jeho vlastnom ihrisku. Odpoveďou na Beaujolais Nouveau je Novello, zvyčajne červené a fľašované vždy do jedného roku po zbere hrozna. Uvádza sa na trh na Svätého Martina, 11.11  o 00.01 hodine.  Najpopulárnejšími sú vína odrôd Nero d Avola, Pinot nero, Merlot, Cabernet Sauvignon a Syrah. Aj keď sa uvádza na trh už v novembri najväčší predaj zaznamenáva až v mesiacoch marec, apríl a máj. V roku 2005 sa v Itálii vyrobilo 49 miliónov hl vína ale vína Novello sa uviedlo na trh 117 tisíc hl. Tento fakt svedčí o tom, že taliansky konzumenti nepovažujú Novello za víno a dávajú prednosť vínam zrelším ako mladým.

Stará vinárska povera tvrdí, že mladé víno sa má prvý krát ochutnať na Svätého Martina. Do vtedy by malo zostať v pivnici, pretože zvukom zvonenia pohárov sa može víno zlomiť.
Okrem toho povera,  tak ako každá iná,  má reálny základ. Tvorí ho skutočnosť, že v období okolo Svätého Martina uzatvárali zmluvy vlastníci viníc a spravcovia. Tak nikto zo správcov nechcel riskovať, že náhodou ponúkne víno, ktoré sa nebude páčiť , čo by mohol byť dôvod na to aby zmluva nebola obnovená. Svätomartinské víno hvorilo o tom ako sa správcovi vydaril rok.
Je možné, že toto je miesto kde treba hľadať aj tradíciu zvyklosti piť hroznovú šťavu v priebehu fermentačného procesu. Pre tých, ktorým by náhodou ušla pointa toho o čom píšem, reč je o burčiaku. Nepovažujte burčiak za mladé víno a pokiaľ myslíte na všetkých svätých, ktorí ochraňujú vinárov, môžete pokojne spávať. Víno sa vám nezlomí.

Tak ako Taliani aj naši susedia za riekou Moravou si zvolili deň Svätého Martina za deň, keď nastane ten správny čas. Prvé vína sa otvárajú o 11.00 hodine 11. novembra už niekoľko rokov. Značku Svatomartinské dnes nesú vína viac ako 40 vinárstiev, ktoré sú združené vo Zväze vinárov ČR. Získať značku a udržať si ju vôbec nie je jednoduché. Všetky vína totiž podliehajú prísnemu dohľadu renomovaných degustátorov a každá vzorka mladého vína musí lahodiť všetkým zmyslom. Grafická podoba značky zachytáva jazdca na koni, ktorý predstavuje legendárneho svätca, ako sa delí o svoj plášť. Symbol zároveň znamená radosť podeliť sa zo záujemcami o skúsenosť ako chutí posledná úroda.

Aby sme nezabudli ani na našich vinohradníkov  a vinárov. Tradície a zvyky máme podobné ako moravský vinári. Každoročne otvárame pivnice s mladým vínom a organizujeme putovanie za vínom. Združenie Malokarpatská vínna cesta každoročne privíta vo svojich pivniciach viac ako 3000 zvedavých maratóncov, ktorých cieľom je poznávať akou cestou kráča slovenské víno. Oslavujeme klenoty, ktoré sa nám podarilo pozbierať a vo vinici a pretvoriť ich do podoby zlatistého moku. Cieľom osláv mladého vína je zároveň posilňovať historické povedomie k tradíciám a ukázať na to, že víno je súčasťou našej kultúry a gastronómie. V neposlednom rade a to vám povie určite každý vinár, putovanie za vínom je vzdelávací proces , na konci ktorého je nadšený zákazník.

Naproti tomu v Argentíne, v Chile, Austrálii ani na Novom Zélande sa pravdepodobne nedozviete nič o mladom vine. Nepovedia vám o žiadnom burčiaku, Novelle ani Jovene. Juhoamerický zázrak menom Beaujolias tu tiež nehľadajte, ale zato vám budú celé hodiny rozprávať o štýle vína, ktoré sa pije skôr ako iné pretože sa príliš odlišuje od všetkých ostatných. Všetci od vinárov cez obchodníkov, marketérov a konzumentov mu nepovedia inak iba „so fresh and fruity“, veľmi čerstvé a ovocné. Vždy  sú to vína s výraznou primárnou aromatikou ovocia, za ktorú sú zodpovedné chemické látky, ktoré vznikajú počas fermentačného procesu. Býva zvykom, že mnohé z týchto vín sú základom pre neskoršie veľké vína, ktoré dozrievajú podobným spôsobom ako vína v Bordeaux. Nový svet priniesol mladé vina a s nimi osobitý štýl. Ani sa im nečudujme, stále platí ak sa chcete odlíšiť od ostatných musíte prísť s niečím iným novým.

Skúsme nazrieť na chvíľku do Južnej Afriky. Každoročne sa v mesiacoch júl a august konajú v Nederburg Auction Complex ochutnávky mladých vín,  ktorých cieľom nie je len dať odpoveď na otázku, ktoré mladé víno je najlepšie, ale má význam pre profesionálov, ktorí majú dnes odhadnúť,  ktoré víno má potenciál následného zrenia a bude skvelým vínom budúcnosti.  Poslaním degustácie je odpoveď na otázku vinárov, aká bola úroda z pohľadu budúcnosti vína, pretože  vína sú na samom začiatku svojej cesty a čaká ich dlhý proces, počas ktorého sa  budú zušľachťovať až do vtedy, kým neskončia vo fľaši.  Je treba povedať , že iba málo vín,  ktoré sa zúčastňujú tejto súťaže ide do predaja v čase keď sa o nich rozhoduje v komisiách súťaže.  Metódy  hodnotenia vín sú vedecky prepracované a kritéria na hodnotiteľov vína sa každoročne zvyšujú. Bez skúseností,  ale predovšetkým bez univerzitných vedomostí dnes do kabíny, kde sa chutnajú vína,  nemôže zasadnúť hocikto. Všetci musia absolvovať kurzy senzorického hodnotenia vína na Univerzite v Stellenbosch, ktoré majú vysokú reputáciu. Vždy sú to rešpektovaný profesionáli o kvalitách ktorých nikto nepochybuje

Ako teda chuti mladé víno? Slovami skúsených enológov a sommelierov každé inak a pri každej príležitosti inak. Ale jedno majú všetky spoločné. Pre mladé vína je typická ľahkosť, sviežosť a ovocné tóny vo vôni aj chuti. Stretnete sa vôňou a chuťou tropického ovocia, alebo drobného lesného ovocia, niektoré vína chutia po kôstkovom ovocí. Farby sú prijemné oku lahodiacich odtieňov zelenej a žltej farby. Spravidla intenzita farby býva nižšia. U červených vín nájdete celu škálu farieb rôznej intenzity a odtieňov. Obsah kyselín býva u nich zvyčajne vyvážený. To že niektoré z vín majú ich obsah vyšší, alebo nízky je len znakom technologickej zručnosti vinára, jeho rukopisu,  alebo charakteru odrody , miesta odkiaľ pochádza a ročníku.  Červené vína majú prevažne nižší obsah polyfenolov a trieslovín, ktorý súvisí s procesom macerácie v atmosfére CO2. Tento postup sa využíva u všetkých červených vín Novello, Joven alebo Beaujolais.

Mladé vína sa pripravujú pre každodennú radosť a sú určené pre potešenie s priateľmi. Majú ozdobiť naše stoly a doplniť zážitky s jedál. Mnohé svetové vína od Bordeaux , Južnú Afriku cez Austráliu, Chile až po Kaliforniu sa dnes pijú oveľa skôr ako to bolo zvykom pred niekoľkými rokmi. Je to vďaka lepšej starostlivosti o vinice, vďaka technológiám a schopnostiam vinárom.  Aj keď treba povedať, že trh s vínami, ktoré sa označujú ako mladé víno vo všeobecnosti nerastie a nie je významne veľký ako podiel vín, ktoré sa vypijú ako vína do dvoch rokov od zberu hrozna, ale ktoré výrobcovia v jednotlivých krajinách takto neoznačujú.

Vína označené ako Mladé víno sa preto javia ako marketingový nástroj. Je to taktika predaja vína a spôsob ukázať ľuďom rozmanitosť podôb vína. Sprievodné aktivity spojené s jeho uvedením na trh majú za cieľ vychovávať zákazníkov ku kultivovanejšej podobe konzumácie vína. Toto je zároveň cesta ako sa víno stáva fenoménom zdravého spôsobu života a lifestylovou hodnotou.