Ako povedala návrhárka Coco Chanel „Móda sa mení, ale štýl pretrváva“. Ako je to s módou vo víne na slovenskom trhu?

Chuť spotrebiteľa od 90. rokov 20. storočia až po súčasnosť prešla výraznou zmenou a vinár tak musí ísť s dobou a prispôsobiť sa jej. Vezmime si napríklad "kráľovskú" bielu odrodu Chardonnay. Pôvod má vo francúzskom Burgundsku. Odtiaľ sa rozšírila do celého sveta a teraz je najpestovanejšiu bielou odrodou na svete. Pri začiatkoch vinárstva na Slovensku bola veľmi populárnou. Slováci totiž po otvorení hraníc začali cestovať a horela v nich túžba po nových trendoch. Vinohradníci a vinári sa chceli odlíšiť od konkurencie a začali vo veľkom vyrábať vína z odrôd ako Chardonnay, Rulandské biele, či Sauvignon blanc. Prvá "módna" vlna zaliala Slovensko.

Na konci 90. rokoch vznikol nový trend - ružové vína. Ružové vína zaznamenali veľké úspechy v zahraničí a to si všimli aj konzumenti. Aj dnes sú ružové vína výbavou takmer každého vinárstva, i keď aj tento trend už postupne ustupuje. V posledných rokoch zákazníci dávajú opäť prednosť naším tradičných odrodám ako sú Veltlín zelený, Rizling vlašský, Frankovka modrá a v popredí sú samozrejme  aj slovenské novošľachtence, ktorých úspech začala odroda Devín. Ďalšie vlny v trendoch... 

Na rozdiel od Chardonnay, bolo Veltlínske zelené v minulosti považované za tzv. lacné víno, ktoré bolo najpestovanejšou odrodou aj za minulých čias. Za krajinu pôvodu tejto odrody je považované Dolné Rakúsko. Vinohradníci majú Veltlínske zelené v obľube, vzhľadom na nie veľké nároky na pestovanie a dobrú rodivosť. Práve kvôli týmto vlastnostiam sa jej hovorí aj "vďačná odroda". S jeho krásnou zelenou, až smaragdovou farbou a vôňou po rozkvitnutých lúkach očarí nie jedného milovníka vín. Dnes patrí k žiaducim odrodám a patrí medzi tri najpestovanejšie odrody na slovensku. Pestuje sa v každej vinárskej oblasti a vyrábajú sa z neho aromatické vína s tónmi šťavnatého jablka,  žltých hrušiek, lipového kvetu, ši mandlí. Mnohí vinári z tejto odrody vyrábajú komplexné, plné, bohaté vína za pomoci dubových, či agátových sudov a ležania na kvasničných kaloch.

Ďalšou módnou vlnou na slovensku v posledných rokoch sú rôzne varianty "Cuvée". Názov Cuvée pochádza z Francúzska a označuje víno, ktoré sa sceluje z viacerých odrôd. Najčastejšie sa sceľujú dve, alebo tri odrody. Vo francúzsku je tento typ výroby vína veľmi populárny a tradičný. Napriklad v Burgundsku či Bordeaux vysoko prevažujú cuvée, nad jednoodrodovými vínami. V minulosti neboli "cuvéčka" veľmi populárne a to z dôvodu nedôvery voči nim, keďže zákazníci si častokrát mysleli, že išlo len o spájanie nie veľmi kvalitných vín dohromady. Toto sa však samozrejme ukázalo ako nepravdivý predsudok. Práve víno označené ako cuvée ponúka mnohokrát to najlepšie z daného vinárstva. Dnes je cuvée veľmi obľúbený trend pri výrobe vína a veľa vinárstiev dodáva na trh vysoko kvalitné vína.

Vo víne, tak ako vo všetkom, existujú módne trendy. Marketing hrá v dnešných časoch rozhodne veľkú rolu a tým ovplyvňuje aj preferencie spotrebitela. Dnešní konzumenti sú náročnejší a tak musia vinári sledovať nové trendy, dovzdelávať sa a inšpirovať sa aj z iných vinárskych krajín. Pritom všetkom si musia udržiavať svoju klientelu, získavať novú a osobitný štýl vinárstva. Vinohradníctvo a vinárstvo je veľmi ťažká, no pekná práca!