MIK , 29. júna 2016

Modrá je dobrá? Niekedy možno, pri víne ťažko.

Slovenské aj svetové weby ohlasujú modré víno ako nový trend. Aká je realita?

Zabudnite na všetko, čo ste doteraz vedeli o víne,“ ohlasuje na svojom webe sebavedomo španielska spoločnosť Gik, ktorá začala predávať modré víno. Názov nie je nejakou metaforou – naozaj ide o víno modrej farby vo fľaši, ktorú si môžete kúpiť za niečo vyše desať eur. Firma pokračuje v opise, ktorý má zákazníkov presvedčiť, aby s kúpou modrého vína dlho neotáľali. No v skutočnosti týmto textom vlastne dáva dostatok argumentov na to, aby bolo zrejmé, že nový produkt je len výsledkom divokého popoludnia na ich marketingovom oddelení. Ak niečo také majú.

Odvyknite si od stoviek chránených oblastí pôvodu a vlastne všetkého, čo vám vraveli sommeliéri na ochutnávkach vín, na ktoré vás pozvali,“ píše španielska firma. „Zabudnite na tradície, zabudnite na to, že hovoríme o nápoji, ktorý reprezentuje krv Kristovu. Otvorte oči a uvidíte sladký nápoj s 11,5 percentami alkoholu.“ Čiže pekne polopate – zabudnite na odrody, vínne oblasti a vlastne všetko, čo robí víno vínom. Toto je, podľa vlastných slov firmy, „nápoj“. Sladký a s alkoholom.

Britské noviny Guardian sa s modrým vínom španielskej spoločnosti nemaznali. Farbu vína prirovnávajú k svetlomodrému odtieňu typickému pre dezinfekčné prípravky na WC, a pripomínajú, že Gik založili šiesti podnikatelia, ktorí predtým nemali žiadnu skúsenosť s výrobou či predajom vína. Prečo by si podľa nich mali ľudia modré víno kupovať? Ako to tak chodí, kde niet po ruke kvalita, môže pomôcť koktejl abstraktných charakteristík, zle pochopenej psychológie a malá kvapka ezoteriky. A tak sa dozviete, že „modrá v psychológii reprezentuje pohyb, inovácie a nekonečno“ a „je často spájaná so zmenou a prúdením“. Pitím modrého vína by ste teda mali zrejme dostať to akéhosi stavu otvorenej mysle, ktorá bude pripravené prijímať nové skúsenosti.

Psychológ Charles Spence z univerzity v Oxforde však dodáva, že ani len tento psychologický argument veľmi neobstojí. Výskumy totiž ukázali, že ak človek pije nejaký modrý nápoj, očakáva, že bude chutiť po ovocí, ktoré si s modrou farbou asociuje. Teda napríklad po čučoriedkach. Ak po prípitku nebude cítiť chuť, ktorú jeho mozog očakáva, môže ho to len vyrušiť.. My teda hovoríme NIE! Nie, ďalšiemu triku na spotrebiteľoch, ktorý popiera všetko, prečo víno milujeme.

Zdroj: Guardian, Foto: Stránka výrobcu

Najčítanejšie články »